Artykuły naukowe

Numer III 2023
Fenomeny ognia. Wanda Golakowska i cztery dekady Pracowni Ceramiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Artykuł przedstawia postać Wanady Golakowskiej, niedocenionej artystki, ceramiczki, uczennicy i następczyni Karola Tichego na stanowisku kierownika pracowni ceramiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Golakowska pracowała na uczelni niespełna 40 lat. Pracę na stanowisku młodszego asystenta rozpoczęła w 1933 r. jeszcze jako studentka, od 1935 r. była starszym asystentem, a w przededniu wybuchu wojny, w czerwcu 1939 r., Rada Profesorów przyjęła jej nominację na stanowisko docenta. Od razu po zakończeniu wojny Wanda Golakowska wróciła do pracy i kierowała pracownią ceramiki do 1971 r. W swojej twórczości skupiała się przede wszystkim na szkliwach redukcyjnych. Często pokrywała szkliwami naczynia wykonane przez swoich kolegów i studentów. Jej osiągnięciem były szkliwa „tłuste” o charakterystycznej półbłyszczącej powłoce. Niewielka ilość przypisywanych jej prac znajduje się w zbiorach muzeów i kolekcjach prywatnych.

Ceramika na Powiślu

W dniach 10–12 maja 2023 r. dzięki inicjatywie prof. Stanisława Bracha pod patronatem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbyło się Międzynarodowe Sympozjum Ceramiczne „Ceramika wypalana drewnem” poświęcone pamięci profesor Wandy Golakowskiej i połączone z obchodami stulecia Pracowni Ceramiki ASP. Przy tej okazji zostałam poproszona o przygotowanie wykładu o historii pracowni. Praca nad wystąpieniem pozwoliła mi spojrzeć na Wandę Golakowską inaczej niż dotychczas. Stała się już nie tylko uczennicą, następczynią i kontynuatorką wizji ceramiki propagowanej przez Karola Tichego, ale także charyzmatycznym pedagogiem i niedocenioną artystką. Łącznie z okresem studiów była związana z ASP przez blisko 50 lat, połowę czasu istnienia pracowni. Stała się łącznikiem między pierwszym, przedwojennym okresem działalności w II RP i jej kontynuacji w Polsce powojennej

PEŁNA WERSJA ARTYKUŁU DO POBRANIA
Autorzy
AUTOR
Karolina Wolska-Pabian

W 2016 roku obroniła pracę doktorską „Karol Tichy (1871–1939). Artysta i pedagog” na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Absolwentka historii sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Członek warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata. Naukowo zajmuje się polską sztuką użytkową, ze szczególnym uwzględnieniem okresu pierwszej połowy XX w. Pracuje jako kustosz w Kolekcji Ceramiki w Muzeum Narodowym w Warszawie
Wróć
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności