Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie zaprasza na wystawę prac Beaty Szajny "Obiekty światłoczułe"
Obiekty światłoczułe to szkło, które nie tylko odbija i przepuszcza światło, ale wchodzi z nim w intymny dialog. Każdy obiekt staje się medium, wrażliwym na cień, refleks, załamanie. To materia, która reaguje na obecność światła jak na dotyk, ujawniając ukryte formy, emocje i przestrzenie. W tej relacji szkło przestaje być tworzywem, staje się zmysłem. Obiekty światłoczułe nie tylko reagują na światło, ale same go potrzebują, by w pełni zaistnieć. Każdy z tych obiektów to mały, materialny zapis światła wewnętrznego - tego, co niestabilne, zmienne i ulotne, a jednocześnie najbardziej prawdziwe. Ta wystawa to zaproszenie do uważnego patrzenia - nie tylko na szklaną formę, ale też i przez nią, w głąb. To zachęta do odkrywania tego, jak bardzo jesteśmy podobni do tego materiału, jak nasze wnętrze potrafi być światłoczułe: chłonąć blask, odbijać cień, czasem pękać, ale nie znikać. Warto przypomnieć sobie, że to co kruche, może być piękne, a to, co światłoczułe – żywe i prawdziwe.
Obiekty światłoczułe mają uzupełnienie w postaci obrazów doskonale i harmonijnie dopowiadających to, co w szkle zamknięte dla widza i niezrozumiałe.
***
W ostatnim dziesięcioleciu Beata Szajna zyskuje coraz większą popularność wśród znawców i kolekcjonerów polskiego szkła, czemu sprzyjają pracowitość i otwartość artystki. (…) Potrafi posługiwać się zarówno klasyczną formą jak i dokonać modyfikacji w celu wydobycia nowych walorów estetycznych bez zakłócania użytkowego charakteru projektu. W Jej dorobku są wzory bezbarwne, bezbarwne ożywione barwnymi akcentami oraz barwne. Pierwsza grupa to głównie komplety kieliszków, szklanek i karafek, czyli podstawowy asortyment zakładu. Ale każdy odznacza się elegancją i lekkością, podkreślaną przez nieco inaczej zarysowane fragmenty kompozycji, np. uchwyty oraz profile czar i trzonków. Artystka znakomicie potrafi niuansować formę poprzez uwypuklenie jej niewielkiego fragmentu co skutkuje odejściem od sztywnych zasad symetrii na rzecz swobody kompozycji bez naruszania stabilności obiektów.
Beata Szajna tworzy wzory użytkowe o wysokim stopniu artyzmu, umiejętnie łączy wymogi funkcjonalizmu i estetyki, co nie jest łatwe w warunkach produkcji przemysłowej. Jej wzory nagradzano na wielu prestiżowych imprezach targowych, uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych. Nieustannie poszukuje nowych wyzwań artystycznych i organizacyjnych, nie ogranicza się do projektowania szkła, ale uprawia też malarstwo i rysunek. Dotychczasowy dorobek artystki jest imponujący, dzięki czemu całkowicie zasłużenie dołączyła do grona najlepszych rodzimych i europejskich designerów, a przecież jeszcze nie powiedziała ostatniego słowa.
Ewa Chmielewska, historyk sztuki, kurator w Pałacu Schoena, Muzeum w Sosnowcu
Beata Szajna łączy w sobie racjonalny umysł projektanta, którego zadaniem jest stworzenie szkła nie tylko użytkowego, ale i użytecznego z pasją i nadwrażliwością artysty, szukającego języka dla emocji i złożoności świata. Dzięki tej dwoistości powstają dzieła różnorodne. Proste w formie, wręcz ascetyczne, albo dla odmiany rzeźbiarskie, czy wręcz malarskie. Jedne są klasyczne, eleganckie i powściągliwe, inne nowoczesne, bogate, nieoczekiwane. Mamy więc szkła zachwycające harmonią i spokojem, urzekające gładką powierzchnią i wysmakowanym kolorem szklanego tworzywa i mamy giętą materię poddającą się woli twórcy, nowoczesne akcenty, kształty i formy. Wiele z jej prac, choć nie zatraca funkcji użytkowych, śmiało może pełnić rolę skończonych i oryginalnych dekoracji wnętrz. Bogactwo wyobraźni, wrażliwość na trendy w designie, oraz na ponadczasowe piękno sprawiają, że wszystkie zaprojektowane przez Szajnę szkła to dzieła zwracające uwagę i budzące zachwyt. Od kompletów szkła stołowego po dużych rozmiarów wazony, czy butle. A, że projektantka jest czynna zawodowo - z pewnością zobaczymy jeszcze wiele interesujących realizacji.
Hanna Wajda-Lawera, starszy kustosz Centrum Dziedzictwa Szkła, kurator wystawy
Beata Szajna jest laureatką licznych nagród i wyróżnień, m.in. „Złote Ville” za zestaw szkła artystycznego Molly, 2014; Laur Klienta, 2011; Dobry Design za Karafkę Vinoteca, 2015. Jej wazon Samara, zaprojektowany na Targi we Frankfurcie w 2005 roku, został zaprezentowany na wystawach w Mediolanie 2019 i Dubaju, 2021 i był jednym z najchętniej kupowanych produktów Krośnieńskich Hut Szkła w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku – wyprodukowano i sprzedano ponad 25.000 sztuk wazonów. Od 1998 roku zatrudniona w Krośnieńskich Hutach Szkła (obecnie Krosno Glass S.A.) na stanowisku specjalista projektant. Zajmuje się projektowaniem szkła, tworzy kolekcje autorskie oraz projekty na zamówienie klientów z całego świata. Jej prace były prezentowane na ok. 30 wystawach zbiorowych i targach na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Włoch, Francji, Stanów Zjednoczonych, Anglii, Izraela i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Są również częścią stałej ekspozycji Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie. Jest aktywna również w dziedzinie sztuk wizualnych (m.in. malarstwie i rysunku). Częstym tematem jej prac są ptaki. Należy do Grupy Ornitologicznej, z którą przemierza liczne tereny Polski w poszukiwaniu najrzadszych i najciekawszych gatunków ptaków.
Termin: 6.09.–30.11.2025
Miejsce: Sala wystaw czasowyych Centrum Dziedzictwa Szkła, ul. Blich 2, Krosno
Tekst: Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie
Malarskie poematy Stanisława Soboty
Młode talenty - Justyna Dżaman
DaDu, czyli Danuta Duszniak
Piękno i czar śląskiej porcelany R.S. Prussia
75 lat „Ceramiki Artystycznej”
Rzemiosło fabryczne
Piany luminescencyjne – opracowanie technologii autorskiej
Wzornictwo huty szkła w Zawierciu do 1953 roku. Zarys dziejów i analiza stylistyczna wyrobów
Master class. Reliefowe malowanie szkliwami
Technologia wytwórcza porcelany w 2. połowie XVIII wieku