Wydarzenia

Lab ORO - XVII Międzynarodowy Plener Ceramiczny
Data wydarzenia: 25.10 – 23.11.2025

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza na wystawę podsumowyjącą tegoroczy XVII Międzynarodowy Plener Ceramiczny Lab ORO. 

W plenerze wzięło udział siedmiu artystów. Prace zostaną zaprezentowane w galerii przy kawiarni Domu Rzeźbiarza. Plener prowadzi artysta ceramik Bogusław Dobrowolski.

Poniżej przedstawiamy sylwetki uczestników XVII Międzynarodowego Pleneru Ceramicznego LAB ORO:

Bente Kluge – urodzona w Yellowknife w Kanadzie i wychowana w Norwegii. W latach 1979–1983 studiowała projektowanie kostiumów w Państwowej Wyższej Szkole Rzemiosła Artystycznego i Projektowania Przemysłowego w Oslo. W 1994 roku Bente przeprowadziła się do Polski, gdzie rozpoczęła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2000 roku uzyskała tytuł magistra rzeźby. Od 1994 roku mieszka i pracuje w Sopocie. Artystka, zainspirowana różnymi kulturami i okresami historycznymi, w twórczości przekracza wiele granic, podejmując tematy związane z egzystencją człowieka.

W swoich rzeźbach zajmuje się tematyką drogi i podróży, a rzeźby przedstawiające postaci w towarzystwie koni i statków stanowią dominujący element jej twórczości. Od kilku lat często spotykanym motywem u artystki stały się również kapliczki, wzorowane na kaszubskich kapliczkach przydrożnych, które łączy z tradycyjnymi elementami znanymi z norweskich kościołów słupowych czy statków wikingów. Inspiracje do swoich prac czerpie z folkloru norweskiego i polskiego. Kluge jest też zafascynowana kulturą afrykańską, regularnie odwiedza i pracuje w Kenii. Pracuje w brązie, ceramice, kamieniu, drzewie i technikach mieszanych.

Ilona Abdulajeva – urodziła się w Daugavpils (Dyneburg) na Łotwie. Obecnie mieszka w Preili. Wykształcenie artystyczne zdobyła na wydziale projektowania odzieży w Daugavpils Art College „Saules skola”, który ukończyła w 2000 roku. Od 2005 roku pracuje jako nauczycielka w szkołach artystycznych dla dzieci. W 2013 roku uzyskała dyplom mistrza ceramiki wydany przez Łotewską Izbę Rzemiosła. Aktywnie angażuje się w działalność studia sztuki ludowej „Latgale” w Daugavpils oraz Centrum Sztuki Ceramicznej w Daugavpils. Organizuje i prowadzi warsztaty twórcze oraz kursy mistrzowskie. Regularnie uczestniczy w wystawach, plenerach, międzynarodowych sympozjach i biennale na Łotwie i w innych krajach. Obecnie interesuje się wypalaniem ceramiki w wysokich temperaturach. Starae się zrozumieć, co może stworzyć z tego, co znajduje się w otoczeniu: z rozpadających się kamieni starej łaźni, skoszonej trawy z trawnika, piasku przywiezionego z podróży, lokalnej gliny... Ceramika jest wynikiem interakcji wszystkich elementów natury, a człowiek jest piątym elementem w procesie tworzenia. Warstwy ziemi uformowane przez setki i tysiące lat unoszą się ponad poziomem wody, kamień zamienia się w pył, drzewa zamieniają się w popiół i odradzają się w innej formie, pory roku następują po sobie, deszcz pada i ponownie unosi się w powietrzu w postaci ciepłej mgły, słońce wschodzi i zachodzi, by powrócić rano. Natura jest niekończącym się źródłem inspiracji. Natura jest materiałem w jej rękach.

Katarzyna Gliwa – ur. 30 kwietnia 1997. W roku 2017 ukończyła Liceum Plastyczne w Supraślu, specjalizacja Tkanina Artystyczna, a w 2022 roku ukończyła studia z wyróżnieniem w pracowni prof. Mariusza Białeckiego, na kierunku Rzeźba w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od 2023 roku pracuje w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Supraślu, jako nauczyciel rzeźby. W skład dotychczasowego dorobku wchodzi ponad 50 wystaw zbiorowych w kraju i zagranicą, 4 indywidualne, 15 nagród. W swojej twórczości często porusza tematykę wiary i drogi człowieka oraz towarzyszących jej przy tym aspektów. Tworzone przez nią pracę charakteryzuje synteza, surowość oraz masywność brył, które dopełnia malarska technika wypału alternatywnego.

Krzysztof Rozpondek – ukończył studia na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie - Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta), dyplom pod kierunkiem prof. Krystyny Cybińskiej w roku 1987. Pracownik macierzystej uczelni od 1989 r., w roku 2012 otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych. Prodziekan Wydziału Ceramiki i Szkła w kadencji 2016–2020. Kieruje Pracownią Podstaw Projektowania Ceramiki.  Współzałożyciel interdyscyplinarnej grupy OŚcienia, należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Członek Rady Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w latach 2009–2014. Od 2014 do 2020 był członkiem Rady Naukowej dwumiesięcznika Szkło i Ceramika. Organizator akcji wypału obiektów ceramicznych w piecach polowych: węgierskim, raku i trocinowym.

Łukasz Orfiniak – ur. w 1984 roku. Ceramik, absolwent Wydziału Ceramiki i Szkła na ASP we Wrocławiu. Zajmuje się edukacją ceramiczną, organizowaniem plenerów w technice raku i projektowaniem ceramiki.

Zuzanna Zienkiewicz – artystka wizualna, rzeźbiarka, ceramiczka i designerka związana z Wrocławiem oraz Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. Tworzy organiczne formy inspirowane naturą, badając materię poprzez dotyk i intuicyjny eksperyment. Brała udział w licznych wystawach, zarówno indywidualnych, jak i międzynarodowych, a także w sympozjach, plenerach i projektach artystycznych.

Bogusław Dobrowolski – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom w 1990 roku na wydziale Ceramiki i Szkła w pracowni ceramiki unikatowej prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej i w pracowni projektowania ceramiki Lidii Kupczynskiej-Jankowiak. Twórczość w dziedzinie ceramiki unikatowej, rysunku, malarstwa i rzeźby. Od 1992 roku prowadzi pracownię ceramiczną w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. A od 2008 roku jest tam komisarzem i uczestnikiem Międzynarodowego Pleneru Ceramicznego Lab -Oro. Uczestniczył w plenerach artystycznych m.in. w Ćmielowie, Bolesławcu, Platerowie, Bolestraszycach, Wilnie, Daugavpils i Orońsku. W swojej twórczości wykorzystuje różne techniki ceramiczne, poczynając od koła garncarskiego, tworząc unikatowe naczynia. Buduje kameralne i ogrodowe formy rzeźbiarskie pokrywając je szkliwami złożonymi często z różnych minerałów, tlenków metali czy popiołów roślinnych, które topią się poddane wysokim temperaturom. Stara się połączyć w swojej twórczości takie media jak rzeźba, malarstwo i grafika poprzez nadawanie swoim dziełom różnych faktur, kolorów i form. 

Termin: 25.10 – 23.11.2025

Miejsce: Centrum Rzeźby w Orońsku. ul. Topolowa 1



Wróć
W najnowszym numerze
3 / 2025
linia Malarskie poematy Stanisława Soboty
linia Młode talenty - Justyna Dżaman
linia DaDu, czyli Danuta Duszniak
linia Piękno i czar śląskiej porcelany R.S. Prussia
linia 75 lat „Ceramiki Artystycznej”
linia Rzemiosło fabryczne
linia Piany luminescencyjne – opracowanie technologii autorskiej
linia Wzornictwo huty szkła w Zawierciu do 1953 roku. Zarys dziejów i analiza stylistyczna wyrobów
linia Master class. Reliefowe malowanie szkliwami
linia Technologia wytwórcza porcelany w 2. połowie XVIII wieku
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności