Wydarzenia

Łódź Design Festival 2023
Data wydarzenia: 18 – 28 maja

W dniach 18 – 28 maja trwa Łódź Design Festival. ŁDF jako pionierskie wydarzenie, organizowane od 2007 roku przez fundację Łódź Art Center, wspiera rozwój polskiego sektora kreatywnego, skupiając wokół siebie zarówno liderów branży (tj. projektanci, producenci czy dystrybutorzy), jak i odbiorców niezwiązanych zawodowo z tą tematyką, ale ceniących dobry design.

Program ŁDF to coroczny przegląd trendów światowego projektowania, prezentacja koncepcji i przyszłościowych wizji. Festiwal stanowi forum wymiany do świadczeń dla projektantów i firm, a za cel stawia sobie odkrywanie i promocję młodych talentów oraz prezentację kierunków rozwoju projektowania szerokiemu gronu odbiorców. Sercem wydarzenia jest główne centrum festiwalowe – pofabryczne przestrzenie Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, ale wystawy, prezentacje, instalacje artystyczne i miejsca towarzyszące festiwalowi zlokalizowane s ą w całym mieście

 Każda edycja Festiwalu zawiera w sobie:

  1. Temat przewodni – realizowany w ramach głównych wystaw i wydarzeń ŁDF, stanowi komentarz do najważniejszych wyzwań współczesnego świata.
  2. make me! – międzynarodowy konkurs wyłaniający najlepsze projekty twórców młodego pokolenia. Towarzysząca mu wystawa jest swoistym obrazem świata niedalekiej przyszłości.
  3. must have – plebiscyt i wystawa prezentujące najlepsze krajowe wdrożenia użytkowe. To także możliwość poznania najważniejszych polskich projektantów i producentów.
  4. Archiblok - przestrzeń do dyskusji, dyskusje o przestrzeni. Blok prezentacji eksperckich i dyskusji, poświęcony palącym tematom z dziedziny architektury i urbanistyki.
  5. Edukreacja – strefa dedykowana rodzinom z dziećmi. To miejsce do kreatywnej zabawy i nauki bez względu na wiek, status czy wiedzę.
  6. Open Programme – nabór skierowany przede wszystkim do instytucji, kuratorów, artystów i projektantów, którzy chcieliby pokazać efekty swojej pracy festiwalowej publiczność

must have 

Plebiscyt organizowany od 2011 roku przez Łódź Design Festival, wyróżniający najlepsze wdrożenia pochodzące od polskich projektantów i producentów. To nieodpłatnie nadawany znak jakości, którym firmy mogą posługiwać się w kraju i za granicą. Powstał, by upowszechnić dobry design i dzięki temu promować rodzimy biznes oraz projektantów. Must have to także unikalna rekomendacja konsumencka oraz najbardziej medialne wydarzenie w polskim designie. Must have wyrobił sobie markę unikalnej rekomendacji konsumenckiej oraz najbardziej medialnego wydarzenia w branży. Nic dziwnego, że polskie marki i projektanci tak chętnie się zgłaszają do tego plebiscytu.

Celem must have jest wsparcie sektora kreatywnego poprzez szeroką promocję produktów będących efektem współpracy producenta z projektantem. W 13-letniej historii plebiscytu wyróżnione zostały 889 produkty.

 Korzyści z udziału w plebiscycie to:

  • bezpłatna, bezterminowa i nieograniczona terytorialnie licencja na posługiwanie się znakiem jakości must have, rozpoznawalnym wśród polskich i zagranicznych konsumentów,
  • limitowana statuetka must have zaprojektowana przez Bartka Mejora, czołowego polskiego projektanta ceramiki, wyprodukowana przez Porcelanę Krzysztof,
  • możliwość udziału w wystawie towarzyszącej Łódź Design Festival,
  • działania promocyjne – cykliczna prezentacja wyróżnionych produktów, firm i projektantów, realizowana w formie zróżnicowanych postów w kanałach ŁDF, stałe rubryki w prasie i internecie oraz inne formy całorocznej współpracy z najważniejszymi mediami branżowymi,
  • działania B2B – prezentacje produktów i marek podczas spotkań branżowych dla architektów, projektantów i inwestorów,
  • strona internetowa poświęcona plebiscytowi, na której prezentowane są wyróżnione produkty, producenci i projektanci,
  • wzmocnienie wizerunku marki wśród ekspertów branży (architektów, projektantów, dziennikarzy i influencerów działających w obszarze designu),
  • wzrost rozpoznawalności produktu i wsparcie w dotarciu z ofertą do klientów końcowych.

Do tegorocznej edycji zgłoszonych zostało aż 400 produktów, natomiast 80 z nich wyróżniono znakiem jakości must have przez Radę Ekspertów w skład, której weszli: Kamil Białas, Anna Olga Chmielewska, Anna Grużewska, Piotr Maciaszek, Dominika Olszyna-Kniaź, Michał Piernikowski, Hanna Rydlewska, Jan Sikora, Jola Skóra, Małgorzata Szczepańska, Agata Twardoch oraz Zofia Wyganowska.

Wśród nagrodzonych produktów znalazły się m.in.: meble, ubrania, torebki, kosmetyki i książki, które podczas trwania 17. edycji Łódź Design Festival w dniach 18-28.05.2023 r., będzie można obejrzeć w Centrum Festiwalowym, zwiedzając wystawę prezentującą wyróżnionych 80 prac w 13. edycji plebiscytu must have.

 

make me!
Korealizowany od 2008 roku, adresowany jest nie tylko do designerów, ale także początkujących adeptów kierunków artystycznych i projektowych. Przeznaczony jest dla wszystkich, których do procesu projektowego zapala impuls wywołany dostrzeżeniem potrzeby lub problemu. W make me! nagradzane są również projekty eksperymentujące z materiałem czy poszukujące nowych interpretacji dotychczasowych funkcji. Zgłoszone prace oceniane są dwuetapowo przez specjalnie dobrane, różnorodne w swoich zainteresowaniach grono jury, a dzięki otwartej dla publiczności prezentacji projektów na wystawie i kontaktom z ekspertami make me! może być trampoliną do dalszego rozwoju zawodowego.

Na tegoroczną, 16. edycję konkursu make me! zgłoszonych zostało aż 171 projektów, z których wybrano 25 prac finałowych. Zgłoszenia napłynęły m.in. z Polski, Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii, Grecji, Ukrainy czy Węgier. Za ocenę projektów odpowiadało jury złożone z uznanych praktyków i teoretyków designu – w jego składzie znaleźli się Maurizio Burrato, Maja Ganszyniec, Szymon Hanczar, Joanna Krokosz, Michał Piernikowski, Tomek Rygalik i Ingrid van der Wacht. Założeniem organizowanego corocznie przez Łódź Design Festival konkursu jest promowanie młodych projektantów i ich śmiałych, prekursorskich pomysłów, wpieranie twórczego, eksperymentalnego podejścia do projektowania oraz prognozowanie zmian w myśleniu o designie i nadchodzących trendów. Jak podkreślili jurorzy, przysłane na tegoroczny konkurs prace reprezentowały wysoką jakość merytoryczną i formalną, a ich wspólnym mianownikiem była innowacyjność. Wiele prac dotyczyło rozwiązań odpowiadających na różne wyzwania współczesności, np. wojnę w Ukrainie, kryzys energetyczny, bioróżnorodność, lokalność, przyszłość rzemiosła czy poszukiwanie nowych, alternatywnych materiałów. Młodzi projektanci i projektantki zgłaszający prace do make me! wykazali się bardzo dużą wrażliwością, nie są obojętni na problemy społeczne czy środowiskowe. Jak podkreśliła Joanna Krokosz, jedna z jurorek, są one dowodem, że projektowanie i aktywizm bardzo często podążają dziś jedną ścieżką. Ostatecznie wspólną decyzją jury nagrodziło 5 projektów.

Zwycięzcy make me! Design Award 2023

Nagrodę specjalną make me! i 5 tys. zł otrzymał projekt Hose Pillar – ceramiczna cegła drukowana 3D (Fania Kolaiti, Grecja).

„Hose Pillar” to ceramiczna cegła drukowana metodą 3D, wykonana z gliny terakotowej pochodzącej z polskiej miejscowości Czerwona Woda. Projekt proponuje rozwiązanie dla gorącego, suchego klimatu poprzez zastąpienie energochłonnej klimatyzacji ceramicznymi ścianami z cegły chłodzącej. W strukturze cegły wydrukowanej w 3D uzyskuje się wąskie korytarze, które sprężają napływające powietrze i uwalniają je do wnętrza budynku. Naśladuje ona swoim działaniem klimatyzację, jednak nie zużywa przy tym energii elektrycznej i minimalizuje ślad CO2. Inspiracją dla niej była szeroko rozpowszechniona architektoniczna cegła rzymska o proporcjach 1:2:4.

„Chciałam połączyć ceramikę z nowymi technologiami – w tym przypadku drukiem 3D – który daje nowe możliwości pracy z tym materiałem. Pochodzę z regionu Grecji nękanym w okresie letnim przez fale gorąca. Sięgnęłam po znaną już w starożytności, tradycyjną metodę chłodzenia wnętrz poprzez zastosowanie ceramicznych cegieł o odpowiedniej strukturze. Mój projekt pokazuje, że ceramika wciąż ma ogromny potencjał w architekturze”  - powiedziała projektantka


III miejsce i nagrodę make me! INTERPRINT AWARD w wysokości 10 tys. zł jury przyznało za projekt Fragment.Vasen (Barbara Koniecka, Maximilian Stahl, Polska, Niemcy).

Fragment.Vasen to seria drewnianych wazonów wykonanych ręcznie z materiałów pochodzących z upcyklingu. Dzięki warstwie naturalnego wosku pszczelego pokrywającej wewnętrzne ścianki są one wodoodporne, a także w pełni biodegradowalne.

„Nasz projekt odnosi się do natury i rzemiosła. Chcieliśmy zrobić użytek z odpadów produkowanych masowo przez przemysł drzewny. Nadaliśmy im drugie życie – zrobiliśmy kolekcję wazonów, które są funkcjonalne i dekoracyjne. Naszym celem było pokazanie piękna surowych materiałów. Są one wykonane ręcznie, a poprzez metodę pracy – rozłupywanie drewna siekierą – podkreśliliśmy jego charakterystyczną, szorstką strukturę” – mówią autorzy.


Na II miejscu z nagrodą make me! Design Award i 10 tys. zł znalazły się ex aequo prace Me, myself, AI (Jan Wilczak, Polska) oraz Rydwan życia (Piotr Tłuszcz, Polska).

Kontekstem dla projektu Me, myself, AI jest nadchodząca, kolejna już rewolucja technologiczna. Autor za pomocą modelu generatywnych sieci współzawodniczących nauczył sztuczną inteligencję koncepcji trzech obiektów – krzesła, stolika i ceramicznego naczynia. Następnie obserwował jej rozwój i analizował to, jak manipulacja zmiennymi wpływa na kierunek, w którym rozwija się jej styl. W rezultacie powstały prototypy trzech obiektów – krzesła, stolika oraz ceramicznego naczynia o nieokreślonej funkcji. Podstawowym kryterium wyboru tych projektów było stworzenie sztucznej inteligencji zdolnej do projektowania spójnych obiektów o wyczuwalnym, autorskim stylu.

„Jest to zarazem eksperyment i projekt krytyczny, który skłania do zastanowienia się nad istotą kreatywności, stawia pytania o to, czy komputery też mogą być kreatywne, czy kreatywność jest wyłącznie domeną ludzi” – wyznaje projektant.


Rydwan życia to pojazd typu MEDEVAC do służący do ewakuacji rannych z pola walki. Składa się z przyczepy terenowej Da Orffo o zawieszeniu przeznaczonym do jazdy w trudnym terenie oraz modułu ewakuacyjnego do przewożenia rannego na noszach pod opieką ratowników. Projekt jest odpowiedzią na agresję Rosyjską w 2022 r. Niska waga oraz wysoka amortyzacja przyczepy tworzą innowacyjne rozwiązanie umożliwiające transport rannego przez każdy pojazd wyposażony w hak, niezależnie od jego aktualnego załadowania. Koncepcja była konsultowana z ratownikami i medykami pola walki. Dwa pojazdy zostały zrealizowane i dostarczone dla Ukraińskiej jednostki wojskowej oraz polskiego zespołu ratowników.

„W ostatnich latach razem z moim ojcem projektowałem przyczepy terenowe. Kiedy zaczęła się wojna w Ukrainie, zastanawialiśmy się, jak możemy pomóc. Zobaczyliśmy, że wojska ukraińskie przewożą rannych w cywilnych samochodach terenowych w bardzo niekomfortowych warunkach, np. w bagażnikach. Pomyśleliśmy, że nasze rozwiązania zawieszenia są na tyle dobre, że dana osoba mogłaby być przewożona w sposób komfortowy, bezpieczny” – mówi twórca Rydwanu życia.


I miejsce, nagrodę make me! Design Award i 15 tys. zł otrzymał projekt Staza SYGNIS – drukowalna 3D, zweryfikowana bojowo (Maciej Głowacki, Olga Kozłowska – Dział Wzorniczy SYGNIS S.A., Polska)

Stazy to sprzęt medyczny służący do ratowania życia. Skuteczna, dobrze założona opaska całkowicie odcina dopływ krwi do zranionej kończyny, znacząco zmniejszając ryzyko śmierci na polu walki. O zapotrzebowaniu na nie intensywnie informowali Ukraińcy walczący z rosyjskim agresorem. Ofensywa niskiej jakości staz drukowanych 3D i wysyłanych do Ukrainy, poskutkowała sceptycyzmem medyków i wojskowych do wykorzystywania druku 3D. Autorzy postanowili więc wnikliwie przeanalizować proces produkcji i mechanikę certyfikowanych staz, aby stworzyć własną propozycję. Poddali projekt dogłębnej weryfikacji ratowników medycznych, wojskowych, medyków polowych oraz specjalistów z dziedziny materiałoznawstwa. Po rygorystycznych testach laboratoryjnych wysłali pierwszą partię na front, po której otrzymali prośbę o kolejne. Do tej pory przekazali ich ponad 1700. Wiadomo o 3 życiach uratowanych dzięki projektowi.

„Jesteśmy bardzo zaskoczeni, bo projekt nie był wykonywany dla pokazywania czy poklasku. Myśleliśmy o nim jako projektowaniu realnym, projektowaniu w odpowiedzi na kryzys. Chcieliśmy zrobić coś, co będzie działać i będzie pomagać – poniekąd zmieniać świat na lepsze. To najwspanialsze w pracy projektanta” – powiedzieli autorzy zwycięskiego projektu.

Festiwalowi towarzyszy szereg wystaw i wydarzeń. Szczegółowy program Festiwalu znajduje się na stronie  https://lodzdesign.com/

Tekst i zdjęcia: Łódź Design Festival



Wróć
W najnowszym numerze
1 / 2024
linia Z ziemi i ognia – wywiad z Michałem Puszczyńskim
linia Odnalezione Graale Marcina Zielińskiego
linia Fredrik Nielsen. Abstrakcyjny ekspresjonista
linia Henryk Lula. Ceramika. Sztuka materii
linia Stefan Sadowski – Czarodziej szkła. Wspomnienie
linia Master class. Zdobienie ceramiki przy użyciu barwionych mas lejnych
linia Inspirowany naturą materiał ceramiczny odbijający do 99,6% promieniowania słonecznego
linia Wrocławski serwis królewski
linia Jak stać się kolekcjonerem porcelany, a nie jej zbieraczem? Poradnik dla początkujących kolekcjonerów. Cz. 2
linia Wypalanie ceramiki w edukacji artystycznej
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności