Nasze tematy

Artykuły

Ceramiczne kamee inkrustowane w szkle

Tradycja wyrobu nowożytnych kamei sięga lat 80. XVIII w., kiedy
w Czechach zaczęto przeprowadzać pierwsze eksperymenty technologiczne
z portretami w szkle. Jednak najwcześniejsze udokumentowane
przykłady pochodzą z końca tego stulecia, a następne
z ok. 1800 r. z Francji. W tym czasie zainteresowanie techniką
cameo-incrustation rozwijało się także po drugiej stronie kanału
La Manche, dlatego trudno jest określić stopień wzajemnych inspiracji
między wytwórcami. W Anglii do wzrostu zainteresowania
antycznymi kameami i ich współczesnymi wersjami przyczynił się
James Tassie (1735–1799), szkocki grawer i modeler, współpracownik
dr Henry’ego Quina (1717–1791) oraz ceramika Josiaha
Wedgwooda (1730–1795). Tassie drogą eksperymentów opracował
skomplikowaną technikę wyrobu kamei: od sporządzenia woskowego
projektu, przez negatywową formę w siarce, po relief wykonany
ze szklanej pasty. Tassie wykonywał również pozytywowe
portrety kameowe z czerwonej siarki. Kamee Tassiego wykonane
z białego szkła nie były zamknięte w bańce szklanej, w przeciwieństwie
do późniejszych właściwych sulphides.

Wróć
W najnowszym numerze
3 / 2022
linia Rozmowa z Martą Wojciechowską, artystką szkła
linia Wystawa prac Mariana Gołogórskiego
linia Rozdanie nagród 10. edycji Glassberries Design
linia Nowatorska linia do produkcji płyt wielkoformatowych
linia Rola odlewnictwa precyzyjnego w inżynierii materiałowej
linia Historia fabryki fajansu w Lubartowie
linia Szkło z recyklingu zamiast piasku
linia Porcelana elektrotechniczna z Ćmielowa
linia Majstersztyk - rubinowa szklanka egzaminacyjna
linia Śladami miśnieńskiej porcelany
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności