Nasze tematy

Artykuły

Codzienność zaklęta w szkle

Wcześniej do rangi sztuki podnosiła brzydotę tkanki miejskiej, teraz inspirują ją związki rodzinne i macierzyństwo. Kalina Bańka-Kulka sięga po różne techniki, aby to, co zwykłe stało się wyjątkowe. 

Motywem obecnym w najnowszych pracach artystki, a zaczerpniętym z dzieciństwa, jest zabawa w„widoczki”, czyli sekrety zakopywane w ziemi, zwykle w formie barwnych kompozycji, składających się ze znalezionych drobnych elementów, przedmiotów czy roślin, uznanych za ładne i wartościowe. Przygotowany wcześniej widoczek przykrywało się kawałkiem szkła, a następnie zasypywało ziemią lub piaskiem. Tylko wybrani mogli zapoznać się z sekretem, poznając jego dokładną lokalizację i przyglądając mu się z bliska. Jednak sekrety zamknięte w szklanych unikatowych rzeźbach Kaliny nie zawierają fizycznie znalezionych przedmiotów. Odkrywać w nich możemy powidoki wspomnień i emocji, nie zawsze pozytywnych, ale już oswojonych. Nie wybiera ona odbiorców jak w dzieciństwie – dzieli się swoimi dorosłymi „widoczkami” ze wszystkimi, zachęcając do refleksji.

Motywem obecnym w najnowszych pracach artystki, a zaczerpniętym z dzieciństwa, jest zabawa w„widoczki”, czyli sekrety zakopywane w ziemi, zwykle w formie barwnych kompozycji, składających się ze znalezionych drobnych elementów, przedmiotów czy roślin, uznanych za ładne i wartościowe. Przygotowany wcześniej widoczek przykrywało się kawałkiem szkła, a następnie zasypywało ziemią lub piaskiem. Tylko wybrani mogli zapoznać się z sekretem, poznając jego dokładną lokalizację i przyglądając mu się z bliska. Jednak sekrety zamknięte w szklanych unikatowych rzeźbach Kaliny nie zawierają fizycznie znalezionych przedmiotów. Odkrywać w nich możemy powidoki wspomnień i emocji, nie zawsze pozytywnych, ale już oswojonych. Nie wybiera ona odbiorców jak w dzieciństwie – dzieli się swoimi dorosłymi „widoczkami” ze wszystkimi, zachęcając do refleksji.przekonał ją, że na wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej ASP będzie mogła spełniać się graficznie w technice witrażu. Podpowiedź okazała się słuszna.

Cały artykuł dostępny jest w nr 1/2025 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz 

Zdjęcie: Oczyszczanie – fragment instalacji ze szkła i emaliowanych misek, kalkomania wypalana na emalii, fusing, 2025, Bartek Sadowski

Wróć
W najnowszym numerze
2 / 2025
linia Bożeny Sacharczuk dialog z naturą
linia Biroskop - polskie narzędzia dla ceramików
linia Magdalena Łysiak. Wszystko jest szkliwem
linia I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej
linia W kręgu porcelanowego dziedzictwa Wałbrzycha. Od „Kristera” do „Krzysztofa”
linia CeramikFest, festiwal ceramicznych opowieści
linia Patery Eryki Trzewik-Drost na tle epoki i historii Zakładów Porcelany „Bogucice”
linia Historia ceramiki bolesławieckiej XVIII i XIX wieku
linia O miśnieńskich kwiatach, które skradły serca Europejczykom
linia Wystawa „Kobieta wyzwolona. Polskie art déco w ceramice”
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności