Nasze tematy

Artykuły

Jak stać się kolekcjonerem porcelany, a nie jej zbieraczem? Poradnik dla początkujących kolekcjonerów. Cz. 2

Historyczna porcelana może być ozdobą naszego mieszkania, ale również dobrą inwestycją. O tym, gdzie kupować, o czym pamiętać i jak dbać o swoją kolekcję opowiadam w drugiej części poradnika.

O czym pamiętać? Mając już podstawową wiedzę o formach, dekoracjach i syngnaturach możemy zmierzyć się z dużą ilością dostępnych przedmiotów na rynku, tak aby wybrać tylko najlepsze obiekty do naszej kolekcji. Niestety musimy mieć świadomość, że szczególnie na początku naszej kolekcjonerskiej drogi łatwo możemy zostać wprowadzeni w błąd. Ocena porcelany jest procesem złożonym, możemy spotkać zarówno obiekt oryginalny z epoki, jak i jego późniejszą wersję wyprodukowaną w manufakturze. Dodatkowo spotyka się obiekty z epoki dekorowane w całości poza manufakturą (tzw. Hausmalerei) lub z domalowanymi elementami. Doskonałym przykładem jest talerz kwiatowy powstały w epoce, gdzie po dodaniu współcześnie kompozycji ptasiej sztucznie podniesiono jego wartość. Należy zaznaczyć, że część dekoracji Hausmalerei, szczególnie ta powstała w epoce, nie obniża wartości obiektu, a wręcz powoduje jej wzrost. Musimy również uważać na podróbki oraz obiekty wykonane w stylu (podobne do oryginału, ale z nieco inną sygnaturą). I tutaj rada dla zaczynających przygodę z porcelaną, aby dopiero na końcu identyfikacji obiektu patrzeć na sygnaturę, gdyż najłatwiej nią zmanipulować odbiorcę. Należy bardziej zwracać uwagę na jakość wykonania, formę, wady technologiczne z epoki czy kolory użytych farb (np. oczy na figurkach z XVIII w. zazwyczaj mają kolor brązowy, a w XIX w. niebieski). Należy jednak zaznaczyć, iż przeważająca większość sprzedawców jest bardzo rzetelna i kompetentna; gorzej, gdy zakupy robimy u przypadkowych osób, które najczęściej nieumyślnie mogą wprowadzić nas w błąd, dlatego dobrze jest zachować czujność.

Cały artykuł dostępny w nr 1/2024 "Szkła i ceramiki".  Zamów już teraz

 

Wróć
W najnowszym numerze
2 / 2024
linia Ceramiczne podróże prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej
linia Wojciech Olech. Tytan pracy
linia Po_kłosie. Stanisława Brach
linia Szklane „eksperymenty” w Krakowie
linia Porcelanowy świat Johanna Joachima Kaendlera
linia Jan Sylwester Drost (1934-2024). – In memoriam
linia Tadeusz Bąbel. Garncarz z Kątów Denkowskich
linia Szkło unikatowe w twórczości Krzysztofa Henisza
linia Ckliwie na szkliwie – osobista kolekcja wspomnień na ceramicznych talerzach
linia Masterclass. Płynący Kamień – pâte-de-verre Natalia Komorowska
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności