Nasze tematy

Artykuły

Nacisk na szkło

W dniach 09.07-22.10.2023 roku w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie odbyła się wystawa „Glasstress: Odsłonięte rzeczywistości”. Z Eulalią Domanowską, współkuratorką wystawy rozmawia Anna Mituś.

Anna Mituś: Opowiedz więcej o temacie tej wystawy, która odbyła się po latach covidowej przerwy w wystawach z cyklu „Glasstress” i to od razu w Polsce!

Eulalia Domanowska: Czas covidu był trudny dla wszystkich. Nawet Biennale w Wenecji opóźniono o rok. Rok temu Fundacja Adriano Berengo ponownie zorganizowała pokaz szklanych dzieł jako wystawę „Glasstress” towarzyszącą głównemu wydarzeniu. Zaprezentowana po raz pierwszy w 2009 r. od razu podbiła serca widzów i ekspertów. Sukces sprawił, że mamy możliwość oglądać ją co dwa lata przy okazji Biennale w Wenecji. Powstała z inicjatywy urodzonego i wychowanego w tym mieście Adriano Berengo, dyrektora generalnego Berengo Studio, jednej z wiodących pracowni szkła artystycznego, która działa od ponad 30 lat. W tym czasie zaproszono do współpracy z weneckimi mistrzami szkła w hucie na Murano ponad trzystu współczesnych artystów, wielu sławnych i uznanych na całym świecie, jak Tony Cragg, Juame Plensa, Monica Bonvicini, Sean Scully czy Ai Weiwei, chcąc ożywić wspaniałą wielowiekową tradycję tego gatunku sztuki. Płynąc tramwajem wodnym Canale Grande w 2011 r., zobaczyłam w ogrodzie przy moście Ponte della Academia dziwny, wąski dom Erwina Wurma. Okazał się być częścią wystawy prezentowanej w położonym obok Pałacu Franchetti. Eksponowane we wspaniałych neogotyckich wnętrzach dzieła urzekały swoją urodą i zadziwiały pomysłowością. Pokazywały co można wyczarować ze szkła. Odsłaniały przed nami inne światy. Formy inspirowane weneckimi żyrandolami, lustrami zachwycały swoimi kształtami, wysmakowanymi kolorami i pomysłowością twórców. Pozwalały zanurzyć się w fantasmagoryczny świat piękna, świat marzeń. Jednocześnie artyści z różnych stron świata opowiadali o współczesnych jego problemach. Od tamtej pory, przy każdej wizycie na kolejnych Biennale Weneckich szukałam wystawy „Glasstress”.

 Cały wywiad dostępny w nr 4/2023 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz

Wróć
W najnowszym numerze
2 / 2024
linia Ceramiczne podróże prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej
linia Wojciech Olech. Tytan pracy
linia Po_kłosie. Stanisława Brach
linia Szklane „eksperymenty” w Krakowie
linia Porcelanowy świat Johanna Joachima Kaendlera
linia Jan Sylwester Drost (1934-2024). – In memoriam
linia Tadeusz Bąbel. Garncarz z Kątów Denkowskich
linia Szkło unikatowe w twórczości Krzysztofa Henisza
linia Ckliwie na szkliwie – osobista kolekcja wspomnień na ceramicznych talerzach
linia Masterclass. Płynący Kamień – pâte-de-verre Natalia Komorowska
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności