Nasze tematy

Artykuły

Opowieści w szkle - wywiad z Pati Dubiel

W Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie do 31 stycznia 2024 r. można oglądać prace Pati Dubiel. Z artystką rozmawia kuratorka wystawy Guilty Pleasure dr Hanna Wajda-Lawera.

Hanna Wajda-Lawera: Szkło czy rysunek? Od czego zaczynasz, co jest początkiem, a co finałem?

Pati Dubiel: Dziękuję Ci za to pytanie… Zarówno szkło, jak i rysunek są dla mnie niezwykle ważne. Właściwie proces jest nieustanny, oba te media przeplatają się ze sobą stale i nakręcają nawzajem. Dochodzi do tego również malarstwo, które było moją pierwszą pasją i do którego zawsze wracam, zajmując się zwłaszcza szkłem. Malarstwo daje mi wolność i swobodę w posługiwaniu się kolorem, czasami nawet bardzo intensywnym. Rysunek z kolei pozwala mi na wyartykułowanie tego wszystkiego, co gdzieś we mnie siedzi, daje mi możliwość narracji i„opisania” danej rzeźby, jej historii. Bo każda szklana rzeźba to opowieść, którą buduję, piszę bardzo spontanicznie i podświadomie. Każdy później „czyta” ją już po swojemu i to jest najciekawsze dla mnie. No i szkło, które najczęściej jest finałem działań rysunkowo-malarskich, materiał, który jest wymagający, trudny, ale i dający osobie, która go zrozumie, pokocha, niesłychane możliwości kreowania i nieustanną inspirację. →

H.W.L.: Dlaczego wybrałaś właśnie szkło?

P.D.: Cztery żywioły, które po połączeniu dają nam szkło, pozwoliły wejść sztuce na inny poziom. To czysta „magia”, do której dostęp i o której wiedzę mają bardzo nieliczni. A ja lubię „niszowe” tematy. Poza tym urodziłam się w Krośnie, mieście, które jest bardzo ważne dla tego materiału, więc w naturalny sposób byłam do niego mentalnie przyzwyczajona. Mój Dziadek Ludwik zawodowo mocno związany był z Krośnieńskimi Hutami Szkła. Krosno to moim zdaniem, jedno z ważniejszych w Europie miast mających taką tradycję współczesnego przemysłu szklarskiego. „Wyszło” stąd, oprócz milionów sztuk pięknego, znanego na całym świecie szkła użytkowego, dekoracyjnego, także wielu znakomitych artystów szkła. To jest bardzo ważne …

Cały wywiad dostępny w nr 4/2023 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz

PEŁNA WERSJA ARTYKUŁU DO POBRANIA
Wróć
W najnowszym numerze
2 / 2024
linia Ceramiczne podróże prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej
linia Wojciech Olech. Tytan pracy
linia Po_kłosie. Stanisława Brach
linia Szklane „eksperymenty” w Krakowie
linia Porcelanowy świat Johanna Joachima Kaendlera
linia Jan Sylwester Drost (1934-2024). – In memoriam
linia Tadeusz Bąbel. Garncarz z Kątów Denkowskich
linia Szkło unikatowe w twórczości Krzysztofa Henisza
linia Ckliwie na szkliwie – osobista kolekcja wspomnień na ceramicznych talerzach
linia Masterclass. Płynący Kamień – pâte-de-verre Natalia Komorowska
więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności