27–29 czerwca 2025 roku Wrocław po raz piętnasty zamienił się w europejską stolicę ognia i sztuki. Międzynarodowy Festiwal Wysokich Temperatur, organizowany przez Akademię Sztuk Pięknych im. E. Gepperta, po raz kolejny udowodnił, że wysoka temperatura to nie tylko warunek
technologiczny, ale też metafora procesu twórczego, eksperymentu i dialogu między materią a artystą.
Ogień, który tworzy. Sztuka, która rozpala
Festiwal to unikatowe w skali Europy wydarzenie, które łączy ceramikę, szkło i metal – trzy dziedziny wymagające szczególnej uważności i umiejętności pracy z żywiołem. Przez cały weekend Akademia tętniła życiem: odbywały się pokazy, warsztaty, wystawy, koncerty, konferencje,
performance i eksperymenty. W centrum uwagi znalazły się nie tylko gotowe obiekty, lecz przede wszystkim sam proces twórczy – od przygotowania materiału po jego transformację w ogniu.Na program festiwalu złożyło się niemal 30 pokazów, kilkanaście warsztatów i wystaw, a także międzynarodowa konferencja oraz działania site-specific. Tegoroczna edycja wyróżniała się silną reprezentacją artystów zagranicznych – łącznie aż 12 twórców z Francji, Belgii, Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Irlandii i Słowacji. Zaprezentowali nie tylko autorskie metody
twórcze, ale również kontekst kulturowy, wyjątkowy dla miejsca swojego pochodzenia. Ich doświadczenie pozwoliło spojrzeć w inny sposób na materię i jej znaczenie w sztuce.
Cały artykuł dostępny jest w nr 3/2025 "Szkła i ceramiki". Zamów już teraz
Zdjęcie: Tuby w ogniu, Zofia Pysz, Beata Zając. Autor: Katerina Kouzmitcheva
Malarskie poematy Stanisława Soboty
Młode talenty - Justyna Dżaman
DaDu, czyli Danuta Duszniak
Piękno i czar śląskiej porcelany R.S. Prussia
75 lat „Ceramiki Artystycznej”
Rzemiosło fabryczne
Piany luminescencyjne – opracowanie technologii autorskiej
Wzornictwo huty szkła w Zawierciu do 1953 roku. Zarys dziejów i analiza stylistyczna wyrobów
Master class. Reliefowe malowanie szkliwami
Technologia wytwórcza porcelany w 2. połowie XVIII wieku