Numery

2013 rok
Numer II 2013

Zygmunt Supel, mój nauczyciel, który ukończył Wydział Szkła i Ceramiki na Akademii Górniczo-Hutniczej, w latach 80. mawiał, że gdyby ceramicy nawiązywali częściej współpracę ze szklarzami, mogłoby powstać więcej nowatorskich rozwiązań.

Kiedy zaproponowano mi stanowisko redaktora naczelnego „Szkła i Ceramiki”, zastanawiałem się, czy jako ceramik będę dobrze reprezentował również środowisko szklarzy. Wróciłem do myśli mojego nauczyciela i doszedłem do wniosku, że nadarzyła się znakomita okazja, by Jego teorię zastosować w praktyce redakcyjnej. W piśmie umieściłem takie działy jak: sztuka, nauka, historia, przemysł, rzemiosło oraz ludzie i miejsca. Założyłem, że w ten sposób można uporządkować treści z kręgu zainteresowań obu dziedzin. Chciałbym, żebyśmy zarażali się wzajemnie swoimi pasjami, dzielili doświadczeniem, informowali o istotnych wydarzeniach i wspólnie poszukiwali innowacyjnych rozwiązań.

Specjalistyczne artykuły naukowe są dla przeciętnego czytelnika trudne w odbiorze. Fachowe określenia z każdej dziedziny owszem ułatwiają porozumienie w gronie specjalistów, ale są niezrozumiałe dla szerszego grona, a wiedzę można przecież przekazywać w prostszy sposób i prostszym językiem. Możemy razem szukać tej prostoty, a wtedy grono zainteresowanych szkłem i ceramiką na pewno wzrośnie.

Mam nadzieję, że współistnienie szklarzy i ceramików w naszym czasopiśmie zmiękczy trochę sztywny język nauki, chropowaty – rzemiosła, wyniosły – sztuki i w aurze zrozumiałych opowieści uchyli drzwi do świata wiedzy ciągle rodzącym się nowym talentom. Proszę o cierpliwość i pomoc w tworzeniu tej naszej wszechnicy wysokich temperatur.

Dziękuję tym, którzy:
– tworzyli czasopismo przez 78 lat,
– zaufali mi, proponując stanowisko redaktora naczelnego,
– podjęli się ze mną niełatwej roli przeobrażania czasopisma,
– bez namysłu podejmują współpracę z pismem.

Dziękuję Wszystkim serdecznie.

 

ceramiki przezBEZPŁATNY ARTYKUŁ DLA ZAREJESTROWANYCH UŻYTKOWNIKÓW "Ceramiki przezroczyste" dostępny na stronie Sigma-Not.

W powszechnym mniemaniu szkło jest przezroczyste a ceramika, w porcelanie najlepszego gatunku, jedynie przeświecalna. Klasyczna ceramika to materiał polikrystaliczny, nieprzepuszczający światła widzialnego - może być różnokolorowa, ale nie jest przezroczysta. Obecnie pogląd ten należy traktować już jako historyczny. Stało się to za sprawą grupy materiałów ceramicznych, czyli materiałów nieorganicznych i niemetalicznych w formie polikrystalicznego ciała stałego. Nie są one ciałami amorficznymi jak szkło, a mimo to ich transmisja optyczna pozostaje porównywalna ze szkłem czy monokryształami tegoż materiału. Przed omówieniem konkretnych rodzajów przezroczystych ceramik warto się zastanowić: kiedy ceramika może być przezroczysta? I dlaczego większość ceramik przezroczysta nie jest?....(więcej)

 

 

 

 
SZTUKA
 
HISTORIA
3
O CERAMICE RAKU
Historia i współczesność
32
IGNACY CEYZIK – FAŁSZERZ, ZESŁANIEC, CERAMIK
Niezwykła postać i zaskakujące losy
6
OBRAZY, KTÓRE WIDZĘ, A POTEM TROCHĘ ZMIENIAM 
Rozmowa z Arkadiuszem Szwedem
34
ILUSTROWANY ZARYS DZIEJÓW CERAMIKI WYŻYNY ARMEŃSKIEJ
Historia ceramiki ormiańskiej w pigułce
8
WŁÓKNO SZKLANE PROFESORA KAZIMIERZA PAWLAKA
Kreacja form z warstw włókna szklanego
 
RZEMIOSŁO
10
PRACOWNIA CERAMIKI NA WARSZAWSKIEJ ASP 
Glina – materiał dla ludzi wrażliwych. 
Edukacja adeptów ceramiki w pracowni akademickiej
36
IGNACY CEYZIK – FAŁSZERZ, ZESŁANIEC, CERAMIK 
Codzienność mistrza ceramiki
       
 
NAUKA
 
LUDZIE I MIEJSCA
14
CERAMIKI PRZEZROCZYSTE
Materiały ceramiczne nieorganiczne i niemetaliczne w formie 
polikrystalicznego ciała stałego
Adam Witek
38

40


42
LUDZIE I MIEJSCA 
Ceramiczne refleksje z podróży po Meksyku
CZTERY EDYCJE CERAMICZNEJ IMPREZY
Zduny, nowa Mekka ceramików?

GALERIA I PRACOWNIA CERAMIKI W CULROSS 
Wywiad ze szkocką artystką Camillą Garrett-Jones
17
CERAMIKA PERUWIAŃSKIEJ KULTURY MOCHE 
Najciekawsze przykłady rzemiosła w prekolumbijskiej 
Ameryce Południowej w okresie ok. 100-850 n.e. 
Marek Łasisz
20
OTRZYMYWANIE LEKKICH KRUSZYW SZKLANO-
KRYSTALICZNYCH NA BAZIE SUROWCA PERLITOWEGO 
I ODPADU PERLITU EKSPANDOWANEGO
Nowe zastosowanie perlitu jako surowca do otrzymywania 
lekkich kruszyw budowlanych o udoskonalonych właściwościach
Elżbieta Żelazowska, Paweł Pichniarczyk, Sebastian Sacha, 
Józef Zawiła, Joanna Rybicka-Łada
 

 .....................................................................................................

butla min           dzban niebieski mini         dzban zdobiony min

......................................................................................................

25
KAROL TICHY TWÓRCA PRACOWNI CERAMIKI ASP W WARSZAWIE 
Biografia artysty-pedagoga, początki pracowni ceramiki ASP 
Karolina Wolska
          
          
 
PRZEMYSŁ
 
W każdym wydaniu
29
WSPOMNIENIE O JERZYM MARYNOWSKIM 
Człowiek przemysłu i nauki
45
46
48
48
WYDARZENIA
PORADY CERAMICZNE DLA POCZĄTKUJĄCH
FELIETON
KALENDARIUM
30
FORGLASS 
Ludzie z pasją
   

 

 

SZTUKA

O CERAMICE RAKU Historia i współczesność

3

OBRAZY, KTÓRE WIDZĘ, A POTEM TROCHĘ ZMIENIAM Rozmowa z Arkadiuszem Szwedem

6

WŁÓKNO SZKLANE PROFESORA KAZIMIERZA PAWLAKA Kreacja form z warstw włókna szklanego

8

PRACOWNIA CERAMIKI NA WARSZAWSKIEJ ASP Glina – materiał dla ludzi wrażliwych. Edukacja adeptów ceramiki w pracowni akademickiej

10

 

NAUKA

CERAMIKI PRZEZROCZYSTE Materiały ceramiczne nieorganiczne i niemetaliczne w formie polikrystalicznego ciała stałego Adam Witek

14

CERAMIKA PERUWIAŃSKIEJ KULTURY MOCHE Najciekawsze przykłady rzemiosła w prekolumbijskiej Ameryce Południowej w okresie ok. 100-850 n.e. Marek Łasisz

17

OTRZYMYWANIE LEKKICH KRUSZYW SZKLANO-KRYSTALICZNYCH NA BAZIE SUROWCA PERLITOWEGO I ODPADU PERLITU EKSPANDOWANEGO Nowe zastosowanie perlitu jako surowca do otrzymywania lekkich kruszyw budowlanych o udoskonalonych właściwościach Elżbieta Żelazowska, Paweł Pichniarczyk, Sebastian Sacha, Józef Zawiła, Joanna Rybicka-Łada

20

KAROL TICHY TWÓRCA PRACOWNI CERAMIKI ASP W WARSZAWIE Biografia artysty-pedagoga, początki pracowni ceramiki ASP Karolina Wolska

25

 

PRZEMYSŁ

WSPOMNIENIE O JERZYM MARYNOWSKIM Człowiek przemysłu i nauki

29

FORGLASS Ludzie z pasją

30

 

HISTORIA

IGNACY CEYZIK – FAŁSZERZ, ZESŁANIEC, CERAMIK Niezwykła postać i zaskakujące losy

32

ILUSTROWANY ZARYS DZIEJÓW CERAMIKI WYŻYNY ARMEŃSKIEJ Historia ceramiki ormiańskiej w pigułce

34

 

RZEMIOSŁO

IGNACY CEYZIK – FAŁSZERZ, ZESŁANIEC, CERAMIK Codzienność mistrza ceramiki

36

 

LUDZIE I MIEJSCA

LUDZIE I MIEJSCA Ceramiczne refleksje z podróży po Meksyku

38

CZTERY EDYCJE CERAMICZNEJ IMPREZY Zduny, nowa Mekka ceramików?

40

GALERIA I PRACOWNIA CERAMIKI W CULROSS Wywiad ze szkocką artystką Camillą Garrett-Jones

42

 

W każdym wydaniu

Wydarzenia

45

Porady ceramiczne dla początkujących

46

Felieton

48

Kalendarium

48

 

 

 

Wróć
Archiwalne numery
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności