W najnowszym numerze
3 / 2022
linia Rozmowa z Martą Wojciechowską, artystką szkła
linia Wystawa prac Mariana Gołogórskiego
linia Rozdanie nagród 10. edycji Glassberries Design
linia Nowatorska linia do produkcji płyt wielkoformatowych
linia Rola odlewnictwa precyzyjnego w inżynierii materiałowej
linia Historia fabryki fajansu w Lubartowie
linia Szkło z recyklingu zamiast piasku
linia Porcelana elektrotechniczna z Ćmielowa
linia Majstersztyk - rubinowa szklanka egzaminacyjna
linia Śladami miśnieńskiej porcelany
więcej
Nasze tematy
Numer III 2022

 

Według pesymistów już niedługo słowo „kryzys” ma zacząć się pojawiać w kontekście szkła i ceramiki. Czarny scenariusz zakłada nie tylko wzrost cen, ale także ograniczenie produkcji. Rosnące ceny energii, przerwane łańcuchy dostaw surowców, kurczące się zasoby piasku kwarcowego i wody sprawią, że produkty szklane i ceramiczne staną się dobrami luksusowymi dostępnymi tylko dla wybranych. To jutro, bo pojutrze niechybnie zostanie zabroniona każda nieekologiczna produkcja, a potem także używanie przedmiotów szklanych i ceramicznych.


więcej
okładka
Numer II 2022

 

Choć ogrodnicy, pszczelarze i drogowcy zapewne będą mieli inne zdanie, my uważamy, że tegoroczna wiosna była wyjątkowo udana i przyszła we właściwym momencie. Zaczęła się z przytupem dwiema kwietniowymi aukcjami Desy Unicum, na których sprzedało się ponad sto obiektów szklanych i ceramicznych. W sumie nie ma się czemu dziwić – magia nazwisk wybitnych twórców, takich jak Kiziński, Horbowy, Zuber, Kiczura, działa. Polskie szkło artystyczne i użytkowe z lat 60., 70., i 80.


więcej
okładka
Numer I 2022

 

Dawno, dawno temu, i wcale nie za górami i lasami, tylko tu, u nas w Polsce, wierzono, że naczynia ceramiczne rosną w ziemi, jak rośliny. Pojawiające się wiosną w bruzdach garnki budziły w ludziach zaciekawienie, ale i strach. Czary jakieś? Archeologia z pomocą geologii racjonalnie wyjaśniły ten fenomen, ale mit samotworzących się naczyń pozostał i mąci w głowach do dziś. Wiemy, że naczynia kupuje się w sklepach lub internecie, ale zazwyczaj nie wiemy, jak powstają, kto je projektuje, lepi i wypala oraz dlaczego muszą tyle kosztować.


więcej
okładka
prev next
Archiwalne numery
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności