Nasze tematy

Artykuły

Malarskie poematy Stanisława Soboty
W szklanych formach Stanisława Soboty widać podobieństwo do zjawisk natury. Artysta sam deklaruje nawiązanie do przyrody, którą stara się uchwycić we fragmentach ruchu i wyrazistych barwach. → Natalia Komorowska: Obecnie pracuje Pan nad nową kolekcją w szkle na gorąco w hucie szkła.
więcej
Justyna Dżaman
Młoda artystka, designerka, studentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na kierunku Sztuka i wzornictwo szkła. Już podczas studiów szkło jej projektu trafiło do zbiorów muzealnych Glass and Jewellery Museum w Jabloncu nad Nisou (CZK), a sama artystka doczekała się kilku publikacji w magazynach o sztuce i katalogach.
więcej
DaDu, czyli Danuta Duszniak
Znana z ikonicznych projektów serwisów i porcelanowej galanterii dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Zakochana w modzie, nieekscytująca się jedzeniem. Zarażająca ludzi pogodą ducha. Przerwana baśń Urodziła się 23 marca 1926 roku, a jej dzieciństwo upływało między Lwowem a Stanisławowem.
więcej
Brak słów / Lost for Words
5 września br. był wyjątkowym dniem dla wrocławskiego środowiska ceramicznego. Daria Kowalewska, absolwentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, odebrała złoty medal w prestiżowym konkursie Martinsons Award 2025, organizowanym w ramach 5.
więcej
I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej
Organizowanie po raz pierwszy wydarzenia o międzynarodowym zasięgu zawsze budzi pytania i wątpliwości o trafność pomysłu, czasu i miejsca. I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej okazało się strzałem w dziesiątkę.
więcej
XV Festiwal Wysokich Temperatur. Przez ogień do sztuki
27–29 czerwca 2025 roku Wrocław po raz piętnasty zamienił się w europejską stolicę ognia i sztuki. Międzynarodowy Festiwal Wysokich Temperatur, organizowany przez Akademię Sztuk Pięknych im.
więcej
Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie przemysłu szklarskiego
25 czerwca 2025 roku w Malinowie (powiat działdowski, woj. warmińsko-mazurskie) odbyła się konferencja inaugurująca działalność Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie przemysłu szklarskiego – pierwszego tego typu ośrodka w Polsce. Powstanie BCU jest efektem realizacji projektu „Utworzenie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie przemysłu szklarskiego”, dofinansowanego przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
więcej
Piękno i czar śląskiej porcelany R.S. Prussia
Od 14 września do 30 listopada br. w Muzeum Porcelany Śląskiej w Tułowicach odbywa się wystawa wyrobów fabryki porcelany R.S. Prussia. Eksponaty pochodzą z prywatnej kolekcji Marty Kolek-Mizi i Rafała Mizi. Historia porcelany w Tułowicach (niem.
więcej
Gorączka białego złota w Muzeum Pałac Saski w Kutnie
Pałac Saski w Kutnie, w którym zatrzymywał się król Polski i elektor Saksonii August III, był kluczowym miejscem na dawnym szlaku łączącym Warszawę z Dreznem. W tym roku stał się on również ważnym przystankiem dla kolekcjonerów starej europejskiej porcelany.
więcej
75 lat Ceramiki Artystycznej
Z okazji przypadającego w tym roku doniosłego jubileuszu 75-lecia działalności „Ceramiki Artystycznej” Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego w Bolesławcu przygotowano wiele okolicznościowych przedsięwzięć, których kulminacja przypadła na czas 31.
więcej
Master class. Reliefowe malowanie szkliwami
Technika, w jakiej tworzę dekoracyjne talerze i obrazy na płytkach, to tzw. reliefowe malowanie szkliwami. To określenie potoczne, ale dobrze oddaje charakter pracy. Dlaczego „malowanie”? Bo do nakładania szkliw używam głównie pędzla.
więcej
Technologia wytwórcza porcelany w 2. połowie XVIII wieku
Wiek XVIII to początek historii europejskiej porcelany, do której powstania przyczyniły się trzy osoby: znany uczony Ehrenfried Walter von Tschirnhaus, alchemik Johann Friedrich Böttger i król polski i elektor saski August II Mocny.
więcej
Motyw róży na porcelanie miśnieńskiej
Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni jest najdłużej funkcjonującym zakładem produkującym porcelanę w Europie. Od ponad 315 lat wyznacza kanony sztuki zdobniczej, wprowadzając do repertuaru dziesiątki motywów, które na trwałe zapisały się w historii rzemiosła artystycznego.
więcej
Mazowieckie leśne huty szkła gospodarczego Radogoszcz – Huta Radogoska lub Żabieniec (kon. XVIII w.–1827), woj. łódzkie, pow. Łódź miasto Rogi – Huta Rogowska (1813–1832), woj. łódzkie, pow. Łódź mias
Pieczęcie Pomiędzy licznymi szklanymi stemplami niezidentyfikowanego pochodzenia przechowywanymi w zbiorach archeologicznych Muzeum Warszawy uwagę zwracała tajemnicza pieczątka, znaleziona w trakcie prac badawczych prowadzonych w 2008 roku na terenie zajmowanym przez dawny Pałac Saski – a ściślej rzecz biorąc – przez nieistniejące już kamienice znajdujące się przy zbiegu z ulicą Królewską.
więcej
Produkcja szkła okiennego. Szkło płaskie – metoda ręczna
Szkło okienne z cholew (niem. Zylinderglas) – w taflarni następowało wydmuchanie (niem. Walzenglasverfahren) za pomocą piszczeli walca szklanego (cylindra), który po rozcięciu dna i szyjki oraz wzdłużnym rozcięciu był prostowany do kształtu płyty. Nabier, nabel (niem.
więcej
Bożena Sacharczuk. Dialog z naturą
Zachwycające bogactwo faktur i kolorów szkliw, pękate obiekty, nieoczywiste deformacje to znak rozpoznawczy prac Bożeny Sacharczuk. Artystka podczas tworzenia prowadzi dialog z naturą, która jest jej główną inspiracją. .
więcej
Ceramiczne działania w Przestrzeni Sztuki WL4
Zaczęło się od „domu chleba” – budynku dawnej piekarni „Germania” usytuowanej na brzegu Motławy, trochę na uboczu, ale niedaleko centralnych punktów miasta, blisko powstającego wtedy Muzeum II Wojny Światowej.
więcej
Nie bałbym się stwierdzić, że razem inwestujemy w wysoką jakość w branży ceramicznej
Każdy sklep dla ceramików ma w swojej ofercie bogaty wybór narzędzi do pracy z gliną: lepszych, gorszych, droższych lub tańszych. Jednak osoba je projektująca jest dla użytkownika anonimowa.
więcej
Wszystko jest szkliwem Szkliwa popiołowe i organiczny składnik opowieści
Przyjmując perspektywę ceramika poruszającego się w otoczeniu przyrody, możemy spojrzeć na jej piękno poprzez użyteczność, właściwości i zastosowanie w warsztacie naturalnych składników.
więcej
I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej
26 czerwca br. na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbyło się otwarcie wystawy finalistów I Międzynarodowego Triennale Rzeźby Ceramicznej. To ważna data w historii polskiej ceramiki unikatowej.
więcej
W kręgu porcelanowego dziedzictwa Wałbrzycha. Od „Kristera” do „Krzysztofa”
Przedmioty wykonane z porcelany pełnią funkcje użytkowe i dekoracyjne. Te posiadające walory artystyczne bądź/i historyczne czy dizajnerskie stają się elementami muzealnych kolekcji lub zbiorów prywatnych kolekcjonerów.   Przeważnie każdy z nas ma swój ulubiony porcelanowy kubek lub filiżankę ze spodkiem.
więcej
Tożsamość – lęki, pytania, diagnozy
Intymny i wielowymiarowy portret współczesnej kondycji człowieka, przedstawiony przez młodych artystów z ASP we Wrocławiu, dla których ceramika stała się narzędziem krytycznej refleksji nad niepokojami i zagadnieniami tożsamości w świecie pełnym zmian i napięć. Wystawa „Tożsamość – lęki, pytania, diagnozy”, prezentowana w Przestrzeni Sztuki WL4 w Gdańsku 8.02–2.03.2025 r., podejmowała temat tożsamości przez pryzmat ceramiki – medium, które w tym przypadku stało się nośnikiem nie tylko formy, ale również emocji, refleksji oraz pytań o kondycję współczesnego świata.
więcej
CeramikFest, festiwal ceramicznych opowieści
Wspólne doświadczanie piękna, wystawy, dzielenie się wiedzą, warsztaty mistrzowskie, wypały plenerowe i celebracja czasu spędzonego w duchu miłości do porcelany i ceramiki. Wszystko to znajdziemy 6–7 września 2025 roku na pierwszym festiwalu CeramikFest w jednym z najbardziej magicznych zakątków Dolnego Śląska. Gdyby festiwal był opowieścią, miałby rozdział pierwszy Zamek Sarny to szczególne miejsce akcji.
więcej
Kufel z dekoracją palmetową
Kufel z dwuwarstwowego szkła bezbarwno-czerwonego rubinu miedziowego, rzeźbiony grawersko wypukłą dekoracją palmetową. Dolnośląski technologiczny rarytas kolekcjonerski z Kotliny Jeleniogórskiej z: schaffgotschowskiej huty szkła Carlsthal Glasfabrik, Carlsthal (obecnie Orle), huty szkła Josephinenhütte Glasfabrik, Schreiberhau (obecnie Szklarska Poręba) – hutniczy półfabrykat, simonowskich rzeźbiarni szkła, Glas Schleifereien Gebrüder Simon, Schreiberhau (Szklarska Poręba) – zdobienie półfabrykatu. Dla znawców szkła o wartości historycznej szklanego obiektu decyduje jego unikatowość występowania, źródłowe odkrycie i ustalenie jego autorów oraz złożona, wieloetapowa technologia wytwórcza.
więcej
Historia ceramiki bolesławieckiej XVIII i XIX wieku
XVIII i XIX wiek był dla bolesławieckich garncarzy okresem rozwoju i prosperity. Rosło zapotrzebowanie na kamionkowe wyroby, poszerzano rynki zbytu, a asortyment naczyń był coraz bogatszy. Powodzeniem cieszyły się nie tylko naczynia bogato zdobione dekoracją nakładkową, lecz również proste i użyteczne naczynia kuchenne, pokryte brązowym szkliwem, znane powszechnie od XIX wieku jako buncloki. .
więcej
O miśnieńskich kwiatach, które skradły serca Europejczykom
Motywy kwiatów od wieków zdobią ceramikę niczym symboliczne echo ogrodowego piękna. Pozwalają nie tylko zachwycać się nad ich urokiem, lecz są także cenną wskazówką przy datowaniu i identyfikowaniu pochodzenia porcelany.
więcej
Wystawa „Kobieta wyzwolona. Polskie art déco w ceramice”
Fajans polski zawsze budził zainteresowanie miłośników ceramiki. Od dłuższego czasu pojawia się coraz więcej opracowań poświęconych tej dziedzinie wytwórczości. Organizowane są wystawy i prezentacje wyrobów polskich wytwórni fajansu.
więcej
Mazowieckie leśne huty szkła gospodarczego Brzeska Wola (1854–1868), woj. mazowieckie, pow. białobrzeski
Pieczęć Publikowane przez nas sukcesywnie od 2018 roku monograficzne opracowania kolejnych hut szkła działających na terenie byłego Królestwa Polskiego zaczynają stopniowo przynosić owoce w postaci rosnącego zainteresowania tematyką związaną z tutejszym przemysłem szklarskim, który – jak się okazuje – w okresie od końca XVIII do początków XIX wieku stanowił bardzo znaczącą część gospodarki.
więcej
Weronika Lucińska
Skrawek nieba żarzący się blaskiem zachodzącego słońca, spowite w delikatnym błękicie chmury, dryfujące góry lodowe. Tę ulotność chwili Weronika Lucińska po mistrzowsku zamyka w trwałej ceramicznej formie. → Barbara Szafirowska-Pape: Płynność to tytuł w ystaw y, która niedawno miała miejs ce we wrocławskiej Fine Art Galler y, ale również nazwa Twojej nowej kolekcji.
więcej
Latchezar Boyadjiev. W poszukiwaniu wolności
Szklane rzeźby Latchezara Boyadjieva są abstrakcyjne, ale w wielu jego dziełach odnajdziemy elementy figuralne. Wgłębienia, wypukłości, łagodne linie, krawędzie łączą się w kobiece formy.
więcej
Codzienność zaklęta w szkle
Wcześniej do rangi sztuki podnosiła brzydotę tkanki miejskiej, teraz inspirują ją związki rodzinne i macierzyństwo. Kalina Bańka-Kulka sięga po różne techniki, aby to, co zwykłe stało się wyjątkowe.  Motywem obecnym w najnowszych pracach artystki, a zaczerpniętym z dzieciństwa, jest zabawa w„widoczki”, czyli sekrety zakopywane w ziemi, zwykle w formie barwnych kompozycji, składających się ze znalezionych drobnych elementów, przedmiotów czy roślin, uznanych za ładne i wartościowe.
więcej
Renata Pawlik-Kiebdój Kobieta Szkło Twórcza
Szklane prace Renaty Pawlik-Kiebdój przedstawiają kobiety – zwyczajne, młode, dojrzałe, rozpustne, wrażliwe, waleczne, beztroskie. Artystka portretuje cały wachlarz kobiecych charakterów, emocji i historii. → Barbara Szafirowska-Pape: Czy zawsze bohaterkami Twoich prac są kobiety? → Renata Pawlik-Kiebdój: Zawsze.
więcej
HOT GREEN
Marta Wojciechowska daje szklanym odpadom drugie życie. Recykling to dla niej nie tylko oszczędność, ale też możliwość tworzenia nowych dzieł i uzyskania zaskakujących efektów. Z artystką, właścicielką pracowni Glassmour rozmawia Aleksandra Zawiła. → Aleksandra Zawiła: Chciałabym porozmawiać o Pani ostatnim projekcie – „HOT GREEN”. → Marta Wojciechowska: Celem tego projektu było zgłębienie tematu recyklingu szkła.
więcej
Młode talenty. Daria Alicja Kowalewska
→ Dlaczego ceramika? Ceramika nie była moim pierwszym wyborem. Swoją przygodę ze sztuką i rzemiosłem zaczęłam od historii sztuki, konserwacji i pracy z rzeźbą. W szkole średniej zajmowałam się rzeźbą w drewnie, snycerstwem.
więcej
Szkło to sztuka wyboru. Bogdan Kupczyk
Chciałem, aby projektowane przeze mnie przedmioty miały wysokie walory estetyczne, były bezpieczne, łatwe do umycia i składowania i aby człowiek czuł się w ich otoczeniu godnie. Bogdan Kupczyk → Barbara Szafirowska-Pape: Panie Bogdanie, w grudniu w Dąbrowie Górniczej odbyła się wystawa Pana szkieł i obrazów „Liczy się efekt, forma i funkcja”, do 18 maja trwać będzie kolejna wystawa „Sztuka wyboru” w Galerii Stara Łaźnia w Zawierciu.
więcej
Pamiętajmy o kryształach
Historia Zawiercia nierozerwalnie związana jest z Hutą Szkła Gospodarczego, która była jednym z największych zakładów pracy w powiecie zawierciańskim. Początki produkcji szkła w mieście sięgają lat 80.
więcej
więcej 1 2 3 4 5 więcej
  linia Newsletter

Chcesz być na bieżąco informowany o aktualnych wydarzeniach i artykułach? Zapisz się do newsletter.

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję: Polityka prywatności