Malarskie poematy Stanisława Soboty W szklanych formach Stanisława Soboty widać podobieństwo do zjawisk natury. Artysta sam deklaruje nawiązanie do przyrody, którą stara się uchwycić we fragmentach ruchu i wyrazistych barwach.
→ Natalia Komorowska: Obecnie pracuje Pan nad nową kolekcją w szkle na gorąco w hucie szkła.
Justyna Dżaman Młoda artystka, designerka, studentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na kierunku Sztuka i wzornictwo szkła. Już podczas studiów szkło jej projektu trafiło do zbiorów muzealnych Glass and Jewellery Museum w Jabloncu nad Nisou (CZK), a sama artystka doczekała się kilku publikacji
w magazynach o sztuce i katalogach.
DaDu, czyli Danuta Duszniak Znana z ikonicznych projektów serwisów i porcelanowej galanterii dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Zakochana w modzie, nieekscytująca się jedzeniem. Zarażająca ludzi pogodą ducha.
Przerwana baśń
Urodziła się 23 marca 1926 roku, a jej dzieciństwo upływało między Lwowem a Stanisławowem.
Brak słów / Lost for Words 5 września br. był wyjątkowym dniem dla wrocławskiego środowiska ceramicznego. Daria Kowalewska, absolwentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, odebrała złoty medal w prestiżowym konkursie Martinsons Award 2025, organizowanym w ramach 5.
I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej Organizowanie po raz pierwszy wydarzenia o międzynarodowym zasięgu zawsze budzi pytania i wątpliwości o trafność pomysłu, czasu i miejsca. I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej okazało się strzałem w dziesiątkę.
XV Festiwal Wysokich Temperatur. Przez ogień do sztuki 27–29 czerwca 2025 roku Wrocław po raz piętnasty zamienił się w europejską stolicę ognia i sztuki. Międzynarodowy Festiwal Wysokich Temperatur, organizowany przez Akademię Sztuk Pięknych im.
Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie przemysłu szklarskiego 25 czerwca 2025 roku w Malinowie (powiat działdowski, woj. warmińsko-mazurskie) odbyła się konferencja inaugurująca działalność Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie przemysłu szklarskiego – pierwszego tego typu ośrodka w Polsce.
Powstanie BCU jest efektem realizacji projektu „Utworzenie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie przemysłu szklarskiego”, dofinansowanego przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Piękno i czar śląskiej porcelany R.S. Prussia Od 14 września do 30 listopada br. w Muzeum Porcelany Śląskiej w Tułowicach odbywa się wystawa wyrobów fabryki porcelany R.S. Prussia. Eksponaty pochodzą z prywatnej kolekcji Marty Kolek-Mizi i Rafała Mizi.
Historia porcelany w Tułowicach (niem.
Gorączka białego złota w Muzeum Pałac Saski w Kutnie Pałac Saski w Kutnie, w którym zatrzymywał się król Polski i elektor Saksonii August III, był kluczowym miejscem na dawnym szlaku łączącym Warszawę z Dreznem. W tym roku stał się on również ważnym przystankiem dla kolekcjonerów starej europejskiej porcelany.
75 lat Ceramiki Artystycznej Z okazji przypadającego w tym roku doniosłego jubileuszu 75-lecia działalności „Ceramiki Artystycznej” Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego w Bolesławcu przygotowano wiele okolicznościowych przedsięwzięć, których kulminacja przypadła na czas 31.
Master class. Reliefowe malowanie szkliwami Technika, w jakiej tworzę dekoracyjne talerze i obrazy na płytkach, to tzw. reliefowe malowanie szkliwami. To określenie potoczne, ale dobrze oddaje charakter pracy. Dlaczego „malowanie”? Bo do nakładania szkliw używam głównie pędzla.
Technologia wytwórcza porcelany w 2. połowie XVIII wieku Wiek XVIII to początek historii europejskiej porcelany, do której powstania przyczyniły się trzy osoby: znany uczony Ehrenfried Walter von Tschirnhaus, alchemik Johann Friedrich Böttger i król polski i elektor saski August II Mocny.
Motyw róży na porcelanie miśnieńskiej Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni jest najdłużej funkcjonującym zakładem produkującym porcelanę w Europie. Od ponad 315 lat wyznacza kanony sztuki zdobniczej, wprowadzając do repertuaru dziesiątki motywów, które na trwałe zapisały się w historii rzemiosła artystycznego.
Produkcja szkła okiennego. Szkło płaskie – metoda ręczna Szkło okienne z cholew (niem. Zylinderglas) – w taflarni następowało wydmuchanie (niem. Walzenglasverfahren) za pomocą piszczeli walca szklanego (cylindra), który po rozcięciu dna i szyjki oraz wzdłużnym rozcięciu był prostowany do kształtu płyty.
Nabier, nabel (niem.
Bożena Sacharczuk. Dialog z naturą Zachwycające bogactwo faktur i kolorów szkliw, pękate obiekty, nieoczywiste deformacje to znak rozpoznawczy prac Bożeny Sacharczuk. Artystka podczas tworzenia prowadzi dialog z naturą, która jest jej główną inspiracją.
.
Ceramiczne działania w Przestrzeni Sztuki WL4 Zaczęło się od „domu chleba” – budynku dawnej piekarni „Germania” usytuowanej na brzegu Motławy, trochę na uboczu, ale niedaleko centralnych punktów miasta, blisko powstającego wtedy Muzeum II Wojny Światowej.
I Międzynarodowe Triennale Rzeźby Ceramicznej 26 czerwca br. na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie odbyło się otwarcie wystawy finalistów I Międzynarodowego Triennale Rzeźby Ceramicznej. To ważna data w historii polskiej ceramiki unikatowej.
W kręgu porcelanowego dziedzictwa Wałbrzycha. Od „Kristera” do „Krzysztofa” Przedmioty wykonane z porcelany pełnią funkcje użytkowe i dekoracyjne. Te posiadające walory artystyczne bądź/i historyczne czy dizajnerskie stają się elementami muzealnych kolekcji lub zbiorów prywatnych kolekcjonerów.
Przeważnie każdy z nas ma swój ulubiony porcelanowy kubek lub filiżankę ze spodkiem.
Tożsamość – lęki, pytania, diagnozy Intymny i wielowymiarowy portret współczesnej kondycji człowieka, przedstawiony przez młodych artystów z ASP we Wrocławiu, dla których ceramika stała się narzędziem krytycznej refleksji nad niepokojami i zagadnieniami tożsamości w świecie pełnym zmian i napięć.
Wystawa „Tożsamość – lęki, pytania, diagnozy”, prezentowana w Przestrzeni Sztuki WL4 w Gdańsku 8.02–2.03.2025 r., podejmowała temat tożsamości przez pryzmat ceramiki – medium, które w tym przypadku stało się nośnikiem nie tylko formy, ale również emocji, refleksji oraz pytań o kondycję współczesnego świata.
CeramikFest, festiwal ceramicznych opowieści Wspólne doświadczanie piękna, wystawy, dzielenie się wiedzą, warsztaty mistrzowskie, wypały plenerowe i celebracja czasu spędzonego w duchu miłości do porcelany i ceramiki. Wszystko to znajdziemy 6–7 września 2025 roku na pierwszym festiwalu CeramikFest w jednym z najbardziej magicznych zakątków Dolnego Śląska.
Gdyby festiwal był opowieścią, miałby rozdział pierwszy
Zamek Sarny to szczególne miejsce akcji.
Kufel z dekoracją palmetową Kufel z dwuwarstwowego szkła bezbarwno-czerwonego rubinu miedziowego, rzeźbiony grawersko wypukłą dekoracją palmetową.
Dolnośląski technologiczny rarytas kolekcjonerski z Kotliny Jeleniogórskiej z: schaffgotschowskiej huty szkła Carlsthal Glasfabrik, Carlsthal (obecnie Orle), huty szkła Josephinenhütte Glasfabrik, Schreiberhau (obecnie Szklarska Poręba) – hutniczy półfabrykat, simonowskich rzeźbiarni szkła, Glas Schleifereien Gebrüder Simon, Schreiberhau (Szklarska Poręba) – zdobienie półfabrykatu.
Dla znawców szkła o wartości historycznej szklanego obiektu decyduje jego unikatowość występowania, źródłowe odkrycie i ustalenie jego autorów oraz złożona, wieloetapowa technologia wytwórcza.
Historia ceramiki bolesławieckiej XVIII i XIX wieku XVIII i XIX wiek był dla bolesławieckich garncarzy okresem rozwoju i prosperity. Rosło zapotrzebowanie na kamionkowe wyroby, poszerzano rynki zbytu, a asortyment naczyń był coraz bogatszy. Powodzeniem cieszyły się nie tylko naczynia bogato zdobione dekoracją nakładkową, lecz również proste i użyteczne naczynia kuchenne, pokryte brązowym szkliwem, znane powszechnie od XIX wieku jako buncloki.
.
O miśnieńskich kwiatach, które skradły serca Europejczykom Motywy kwiatów od wieków zdobią ceramikę niczym symboliczne echo ogrodowego piękna. Pozwalają nie tylko zachwycać się nad ich urokiem, lecz są także cenną wskazówką przy datowaniu i identyfikowaniu pochodzenia porcelany.
Wystawa „Kobieta wyzwolona. Polskie art déco w ceramice” Fajans polski zawsze budził zainteresowanie miłośników ceramiki. Od dłuższego czasu pojawia się coraz więcej opracowań poświęconych tej dziedzinie wytwórczości. Organizowane są wystawy i prezentacje wyrobów polskich wytwórni fajansu.
Mazowieckie leśne huty szkła gospodarczego Brzeska Wola (1854–1868), woj. mazowieckie, pow. białobrzeski Pieczęć
Publikowane przez nas sukcesywnie od 2018 roku monograficzne opracowania kolejnych hut szkła działających na terenie byłego Królestwa Polskiego zaczynają stopniowo przynosić owoce w postaci rosnącego zainteresowania tematyką związaną z tutejszym przemysłem szklarskim, który – jak się okazuje – w okresie od końca XVIII do początków XIX wieku stanowił bardzo znaczącą część gospodarki.
Weronika Lucińska Skrawek nieba żarzący się blaskiem zachodzącego słońca, spowite w delikatnym błękicie chmury, dryfujące góry lodowe. Tę ulotność chwili Weronika Lucińska po mistrzowsku zamyka w trwałej ceramicznej formie.
→ Barbara Szafirowska-Pape: Płynność to tytuł w ystaw y, która niedawno miała miejs ce we wrocławskiej Fine Art Galler y, ale również nazwa Twojej nowej kolekcji.
Latchezar Boyadjiev. W poszukiwaniu wolności Szklane rzeźby Latchezara Boyadjieva są abstrakcyjne, ale w wielu jego dziełach odnajdziemy elementy figuralne. Wgłębienia, wypukłości, łagodne linie, krawędzie łączą się w kobiece formy.
Codzienność zaklęta w szkle Wcześniej do rangi sztuki podnosiła brzydotę tkanki miejskiej, teraz inspirują ją związki rodzinne i macierzyństwo. Kalina Bańka-Kulka sięga po różne techniki, aby to, co zwykłe stało się wyjątkowe.
Motywem obecnym w najnowszych pracach artystki, a zaczerpniętym z dzieciństwa, jest zabawa w„widoczki”, czyli sekrety zakopywane w ziemi, zwykle w formie barwnych kompozycji, składających się ze znalezionych drobnych elementów, przedmiotów czy roślin, uznanych za ładne i wartościowe.
Renata Pawlik-Kiebdój Kobieta Szkło Twórcza Szklane prace Renaty Pawlik-Kiebdój przedstawiają kobiety – zwyczajne, młode, dojrzałe, rozpustne, wrażliwe, waleczne, beztroskie. Artystka portretuje cały wachlarz kobiecych charakterów, emocji i historii.
→ Barbara Szafirowska-Pape: Czy zawsze bohaterkami Twoich prac są kobiety?
→ Renata Pawlik-Kiebdój: Zawsze.
HOT GREEN Marta Wojciechowska daje szklanym odpadom drugie życie. Recykling to dla niej nie tylko oszczędność, ale też możliwość tworzenia nowych dzieł i uzyskania zaskakujących efektów. Z artystką, właścicielką pracowni Glassmour rozmawia Aleksandra Zawiła.
→ Aleksandra Zawiła: Chciałabym porozmawiać o Pani ostatnim projekcie – „HOT GREEN”.
→ Marta Wojciechowska: Celem tego projektu było zgłębienie tematu recyklingu szkła.
Młode talenty. Daria Alicja Kowalewska → Dlaczego ceramika?
Ceramika nie była moim pierwszym wyborem. Swoją przygodę ze sztuką i rzemiosłem zaczęłam od historii sztuki, konserwacji i pracy z rzeźbą. W szkole średniej zajmowałam się rzeźbą w drewnie, snycerstwem.
Szkło to sztuka wyboru. Bogdan Kupczyk Chciałem, aby projektowane przeze mnie przedmioty miały wysokie walory estetyczne, były bezpieczne, łatwe do umycia i składowania i aby człowiek czuł się w ich otoczeniu godnie. Bogdan Kupczyk
→ Barbara Szafirowska-Pape: Panie Bogdanie, w grudniu w Dąbrowie Górniczej odbyła się wystawa Pana szkieł i obrazów „Liczy się efekt, forma i funkcja”, do 18 maja trwać będzie kolejna wystawa „Sztuka wyboru” w Galerii Stara Łaźnia w Zawierciu.
Pamiętajmy o kryształach Historia Zawiercia nierozerwalnie związana jest z Hutą Szkła Gospodarczego, która była jednym z największych zakładów pracy w powiecie zawierciańskim. Początki produkcji szkła w mieście sięgają lat 80.